- порушення, особливості будови та функціонування мовленнєвих органів, недостатньо розвинута мовленнєва моторика - дитина неспроможна вимовити звук правильно відповідно до артикуляційного укладу;
- недорозвинення фонематичного слуху – дитина не чує, не відрізняє звучання звуків мовлення, тому вживає неправильний звук, не розрізнює правильну-неправильну вимову слів у власному та чужому мовленні;
- несформоване уявлення про правильний артикуляційний уклад – дитина просто не розуміє, як вимовити звук правильно;
- несформоване або неправильно сформоване мовленнєве дихання впливає на правильність вимови та чіткість звучання звука та слова, мовлення дитини в цілому.
Відповідно до цього, вчитель-логопед підбирає індивідуальний комплекс артикуляційних та дихальних вправ.
Виховання правильної вимови звука це комплекс мовленнєвих навичок, що формуються у певній послідовності, а перехід до наступного етапу можливий тільки за упевненого досконалого виконання вправ попереднього.
З опорою на матеріал розміщений на сайті, батьки можуть самостійно проводити 15-20 хвилинні заняття з дитиною удома. Та слід пам’ятати: постановку звука бажано проводити під контролем спеціаліста, щоб уникнути формування неправильних мовленнєвих навичок.
Підготовчий етап
Засвоєння правильного артикуляційного укладу, артикуляційних та дихальних вправ.
Формування мовленнєвого слуху:
- розрізнення правильної-неправильної вимови слів (уміння контролювати власне та аналізувати чуже мовлення);
- визначення наявності-відсутності певного звука у слові (уміння визначати необхідність вимови даного звука у даному слові);
- визначення місця звука у слові – на початку, в середині чи у кінці слова (уміння визначати, коли саме потрібно вимовити звук, контролювати рухи мовленнєвих органів).
І етап
Постановка звука. Формування правильної вимови окремого звука, правильної вимови звука у складах – словах – чистомовках.
ІІ етап
Формування правильної вимови звука у мовленні: речення – вірш, текст – вільне мовлення.