ВПРАВИ ТА ІГРИ НА РОЗВИТОК МОВЛЕННЄВОГО ДИХАННЯ
Для формування повноцінного мовлення у дітей важливе значення має постановка правильного мовленнєвого дихання. Плавне мовленнєве дихання формується на основі фізіологічного дихання. У деяких дітей можуть спостерігатися порушення правильного фізіологічного дихання, тобто недостатнє збагачення легких киснем. Тому так важливо навчити дитину дихати правильно.
У процесі повноцінного фізіологічного дихання здійснюється профілактика нежиті і респіраторних захворювань, адже саме в носовій порожнині повітря стає вологим або, навпаки, сухим. Воно охолоджується або зігрівається, очищується від пилу, який залишається на маленьких ворсинках носових пазух. Одночасно з цим подразнюються рецептори регуляції активності і кровообігу головного мозку, порушення роботи яких дуже часто призводять до появи підвищеної тривожності, пригніченості, розладів сну.
Роботу з формування правильного мовленнєвого дихання слід починати з вироблення в дитини уміння виконувати різні види вдихів і видихів, а також їх комбінацій. Наприклад, глибокий вдих і видих через ніс, потім через рот, чергувати вдих носом і видих ротом, вдих і видих через одну ніздрю. Коли глибокий вдих і видих вже засвоєні, можна переходити до вироблення у дитини вміння здійснювати короткий легкий вдих і тривалий плавний видих.
Під час прогулянок на свіжому повітрі варто пропонувати малюкам повільно вдихати носом і ще повільніше видихати, обов'язково контролюючи правильність виконання. Видих повинен бути в півтора-два рази довшим, ніж вдих. Його краще прив'язати до кроків (вдих – 2-3 кроки, видих – 3-5 кроків). Особливо важливий такий спосіб дихання при швидкій ходьбі і повільному бігу.
Під час занять дуже важливо звертати увагу на положення живота і плечей. На вдиху слід стежити, щоб живіт піднімався («Надуй кульку»), а на видиху – опускався («Кулька лопнула»). Плечі при цьому – нерухомі, і на вдиху не повинні підніматися сильно вгору. Варто вказати дитині, щоб перед кожним новим вдихом вона робила невеликі паузи і тільки потім, на видиху, починала говорити. Це допоможе попередити виникнення і знімає можливе психоемоційне напруження мовлення.
Виконання спеціальних логопедичних дихальних вправ дозволяє не тільки вдосконалити мовленнєве дихання, але й допоможе виробити плавний видих через рот (2-4 секунди) з поступовим збільшенням його тривалості до 6-8 секунд. Надування повітряних куль, пускання мильних бульбашок, гра на дитячих музичних інструментах (губній гармошці, сопілці, трубі) зроблять заняття цікавими, різноманітними й ефективними.
Юлія Рібцун (Інститут спеціальної педагогіки АПН України) пропонує ігри з мовленнєвими завданнями. Їх можуть використати для занять із дітьми як батьки, так і педагоги (логопеди та вихователі) дошкільних закладів. Добірки цих ігор (зі зміною мети та з поступовим ускладненням) подані на цій сторінці нашого сайту.
У сім’ї дорослі розуміють дитину з півслова. І навіть якщо вона має мовленнєві недоліки, це аж ніяк не ускладнює її спілкування з рідними. Проте сторонні люди часто не розуміють спотворені, неправильно вимовлені нею слова. Якщо ви помітили, що однолітки вашого малюка насміхаються з його мовлення, спробуйте об’єктивно оцінити ситуацію. Не забувайте: дитина після насміхів може поступово усамітнюватися, а це дедалі більше затримуватиме її мовленнєвий розвиток і негативно впливатиме на її характер. Вона може стати дратівливою, замкненою, плаксивою. Тому вкрай важливо своєчасно допомогти їй подолати мовленнєву ваду.
Задовольняти допитливість малого, спонукати його активно пізнавати довкілля, оволодівати способами встановлення причинно-наслідкових зв’язків між предметами та явищами допомагає гра. Адже формування мовлення, поєднуючись із розвитком інших психічних процесів, із розгортанням ігрової діяльності, забезпечує гармонійне становлення повноцінної особистості.
Мовленнєва гра за вмілого керівництва нею з боку дорослих здатна творити дива: ледачого зробить працьовитим, „незнайка” – „знайком”, невмілого – майстром. Ніби чарівна паличка, гра може змінити ставлення до того, що часом видається нудним і нецікавим.
Дихальні вправи є важливою складовою комплексного лікування дітей із бронхо-легеневими захворюваннями, ринолалією та заїканням. Для покращення мовленнєвого дихання та вироблення цілеспрямованого повітряного струменя, необхідного для вимови звуків, будуть доцільними такі вправи